ساخت و تولید ترمووود :

انواع چوب:

چوب انواع مختلفی دارد که می توان به چوب کاج چوب راش، چوب افرا، چوب گردو، چوب بلوط و غیره اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فردی داشته و موارد استفاده هر کدام متفاوت می‌باشد.در مجموع دو نوع چوب وجود دارد که یا نرک چوبها هستند و یا سخت چوبها. در بین انواع چوب‌ها، چوبهای فرآوری شده یا ترمووود از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌باشند. در این مطلب قصد داریم به ساخت و تولید ترمووود بپردازیم و همچنین موارد استفاده از آن را بیان کنیم.

ساخت و تولید ترموود
ساخت و تولید چوب ترمووود

ساخت و تولید چوب ترمووود :

برای ساخت و یا تهیه چوب ترمو باید مراحل مختلفی طی شود. به عبارت دیگر چوب ترمو بعد از طی مراحل مختلف قابل استفاده می‌باشند. از مراحل لازم جهت ساخت و تولید ترمووود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برش دادن در تولید ترمووود :

اولین مرحله در آماده سازی ساخت و تولید ترمووود برش دادن می‌باشد. در واقع در اولین مرحله چوب به قطعات مختلف و متنوع از لحاظ ابعاد و طول برش داده می‌شود. سپس بر روی یک ریل با فاصله یک سانتیمتر از هم چه از لحاظ عرضی و چه از لحاظ ارتفاع قرار میگیرند و به داخل محفظه یا کوره یا همان KILN وارد شده تا عملیات تولید شروع شود.

خشک کردن چوب در تولید ترمووود :

دومین مرحله در آماده‌سازی انواع چوب‌ها مانند چوب ترمووود، خشک کردن می‌باشد. خشک کردن چوب‌ها به روش‌های مختلف و منحصربه‌فردی صورت می‌گیرد. در این مرحله آرام هوای داخل محفظه افزایش پیدا میکند تا به حدود 130 درجه سانتی گراد برسد و همزمان چوبهای داخل کوره شروع به رطوبت زدایی و رطوبت از دست دادن میکنند.در این قسمت بوسیله پاشش بخار آب چوبها را تا 50 درجه سانتی گراد خنک میکنند و همزمان با این کار مجددا یه مقدار رطوبت به خورد چوب خواهد رفت البته به شکل مصنوعی.( ساخت و تولید ترمووود )

خواندن این مقاله
آشنایی با چوبهای ترمووود

حرارت دادن در تولید ترمووود :

یکی دیگر از مرحله‌های لازم در آماده‌سازی و تولید چوب ترمووود و یا چوب نما  حرارت دادن آن‌ها خواهد بود. به چوب‌های مورد نظر در این مرحله تا دمای 200 درجه سانتی گراد حرارت داده می‌شوند. عمل حرارت دادن تا قبل از این که بسوزند به پایان می‌رسد. همان‌طور که می‌دانید حرارت دادن چوب‌ها باعث تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی چوب‌ها می‌شود. ایجاد تغییرات مختلف در ساختار چوب‌ها باعث افزایش استحکام و مقاومت چوب‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که حرارت دادن چوب باعث تغییر رنگ آن می‌شود. در صورتی که سطح چوب ترمووود مصرفی بدون روکش باشد، به دلیل تماس با آفتاب تغییر رنگ می‌دهند. فرآیند حرارت چوب به تیمار چوب و یا ترمو چوب معروف می‌باشد و

ویژگی چوب ترموود بهبود پیدا خواهد کرد.

عملیات خنک سازی در تولید ترمووود :

خنک کردن یکی دیگر از مراحل مشترک در تولید و آماده‌سازی چوب‌های مصرفی در صنعت ساختمان‌سازی و معماری داخلی می‌باشد که با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌شود. مدت زمان لازم جهت خنک کردن چوب‌ها به درجه حرارت آن‌ها، حجم و یا ضخامت آن‌ها، روش مصرفی جهت خنک کردن چوب ها و غیره بستگی دارد.یک روش سنتی و خیلی قدیمی برای خنک سازی استفاده از هم هوایی یا سیستم طبیعی است که در این روش چوبها از کوره خارج گشته و بمدت دو تا سه روز در هوای بیرون قرار میگیرند و به روش طبیعی کاملا خنک میشوند تا به دمای محیط برسند.

این روش در مورد ترموود جوابگو نیست زیرا باعث ترک برداشتن و شکستن چوب ترمووود خواهد شد.

خواندن این مقاله
ویژگی های چوب ترموود

در روش استاندارد تولید ترموود معمولا از بخار آب خنک در همان داخل محفظه استفاده خواهد شد و در یک فاصله زمانی چند ساعته بدون ترک برداشتن ترموود و پرتی دادن چوب تولید شده ترموود کاملآ به دمای محیط خواهد رسید.

این روش یک استاندارد بین المللی میباشد.

البته در مدلهای تولید ترمووود نسل دوم دیگر از بخار آب استفاده نمیشود و معمولا از گاز نیتروژن برای خنک سازی استفاده میگردد.

البته این روش هنوز همه گیر نشده است و چون هزینه بالاتری در جریان تولید ترموود ایجاد میکند فعلا خیلی مقبول تولیدکنندگان ترموود نیست.

رنگ کردن ترموود:

مرحله دیگری نیز وجود دارد که با توجه به موارد استفاده از ترموود مختلف می‌باشد. سطح این نوع چوب ها بعد از حرارت دادن با استفاده از رنگ‌های مخصوص رنگ می‌شوند و یا توسط روغن‌های مخصوص پوشیده می‌شوند که به افزایش زیبایی ظاهری آن‌ها و مقاومت آن‌ها کمک می‌کند.

ساخت و تولید ترمووود
ساخت و تولید ترمووود

موارد استفاده از چوب ترمووود:

چوب ترمووود مانند سایر چوب‌ها موارد مصرف گوناگون و متعددی دارد که می‌توان به استفاده از آن در نمای داخلی ساختمان‌ها، نمای بیرونی ساختمان‌ها، تزئینات داخل ساختمان، ساخت انواع اشیا و یا وسایل تزئینی چوبی، ساخت مبل، بوفه و سایر وسایل چوب، ساخت انواع درب و پنجره، سونا و غیره اشاره کرد.

  • یکی از موارد کاربرد این نوع چوب، استفاده از آن در نمای بیرونی ساختمان می‌باشد. چوب های ترمووود در برابر تغییرات جوی، سرد شدن و گرم شدن هوا، باران های اسیدی و غیره بسیار مقاوم بوده و تغییر حالت نمی‌دهد.
  • استفاده از چوب های ترمووود برای ساخت اشیا وسایل چوبی مانند گلدان‌ها، مبل‌ها، بوفه ها، اشیا تزئینی و … از دیگر موارد استفاده از این نوع چوب‌ها می‌باشد.
  • استفاده از این نوع چوب در ساخت سونا و استخر استفاده خواهد شد.
خواندن این مقاله
چوب نما در ساختمان

ساخت و تولید ترمووود

کاربرد چوب ترمو

کاربردهای فراوانی برای چوب ترموود میتوان پیدا کرد از جمله:

کاربرد ترموود در دکوراسیون داخلی

ساخت آلاچیق و روف گاردن و فلاور باکس

استفاده از ترموود بعنوان چوب نما

سونا و جکوزی

 

جهت استعلام قیمت ترمووود با ما تماس بگیرید.

شماره تماس:

۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲

09903732380

جهت استعلام قیمت ترمووود و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید : ۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲
09122987342