چوب ترمو  ویژگی‌های زیادی دارد که خواص فیزیکی چوب ترمو یکی از خواص آن‌ها محسوب می‌شود. خواص فیزیکی خود از عوامل مختلفی تشکیل شده است که به صورت مجزا به بررسی هر کدام می‌پردازیم:

وزن مخصوص چوب ترمو:

هنگام تولید ترموود وزن چوب یکی از ویژگی‌های چوب ترموود است که نسبت به سایر چوب‌ها کم‌تر خواهد بود زیرا به میزان فرج و رطوبت موجود در چوب بستگی دارد. رطوبت تقریباً 15 درصد در وزن نهایی چوب‌ها تأثیرگذار است. سبک بودن ترمووود دلیل بر کاهش رطوبت موجود در ساختار آن بر اساس حرارت دادن در دمای 120 درجه سانتی گراد تا 220 درجه سانتی گراد است.

از عوامل مؤثر در رطوبت موجود در ساختار چوب‌ها می‌توان به فصل برش، شرایط آب و هوایی منطقه و غیره اشاره کرد. ناگفته نماند که افزایش رطوبت موجود در ساختار چوب با کیفیت نهایی چوب رابطه عکس دارد. مرطوب بودن بیش از حد چوب‌ها محیط را برای رشد و تکثیر قارچ‌ها، نفوذ موجودات موذی و موارد دیگر سازگار می‌کند.

عایق حرارت و گرما:

یکی دیگر از خواص فیزیکی چوب‌ ترمو، عایق گرما و حرارت استبه عبارت دیگر چوب‌ها عایق گرما و حرارت هستند در نتیجه برای ساختن عایق‌های حرارتی مناسب می‌باشند. عایق گرما و یا هدایت گرمایی چوب در جهت طولی آن دو برابر بیشتر از جهت عرضی آن می‌باشد و همچنین هدایت حرارتی شعاعی چوب‌ها از هدایت حرارتی مماسی آن‌ها بیشتر خواهد بود. هر چقدر رطوبت چوب بیشتر باشد هدایت حرارتی چوب نیز افزایش می‌یابد.( خواص فیزیکی چوب ترمو )

خواندن این مقاله
ویژگی های چوب ترموود
خواص فیزیکی چوب ترمو
خواص فیزیکی چوب ترموود

تغییر ابعاد بر اثر حرارت:

یکی دیگر از خواص فیزیکی چوب ترمو و یا ترمو وود، تغییر ابعاد چوب مورد نظر بر اثر حرارت می‌باشد. حرارت دادن چوب‌ها باعث کاهش رطوبت موجود در بافت چوب‌ها می‌شود و همچنین حجم چوب را کمی زیاد می‌کند. کم شدن حجم و کاهش رطوبت باعث کاهش جرم حجمی چوب‌های می‌شود.

گرمای ویژه چوب:

گرمای ویژه چوب یکی دیگر از خواص چوب‌ها به حساب می‌آید. این ویژگی باعث ایجاد ویژگی‌های مناسب و بسیار تأثیرگذار در کیفیت چوب‌ها می‌شود. به عنوان مثال گرمای ویژه چوب مانع از سوختن چوب در برابر تابش نور خورشید می‌شود و همچنین از یخ زدن چوب‌ها در محیط‌های بسیار سرد جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که ترمو وود بر اثر تابش نور خورشید به آن تنها ممکن است مقداری تغییر رنگ بدهد، برای حل این مشکل می‌توان آن را رنگ کرد. البته این معذل در ترمووود ایرانی خیلی بیشتر است.( خواص فیزیکی چوب ترمو )

انتقال و انتشار صوت:

از دیگر خصوصیات ترمووود می‌توان به ویژگی انتقال و انتشار صوت اشاره کرد. چوب‌ها به علت قابلیت ارتجاعی که دارند قادر به تقویت صدا می‌باشند. البته انتشار صوت در چوب از جهات مختلف متفاوت است. البته میزان رطوبت و گونه‌ی چوب نیز در این ویژگی‌ها مؤثر است. به طور کلی می‌توان گفت سوزنی برگان از لحاظ انتشار صوت و طنین بهتر عمل می‌کنند به همین دلیل از این نوع چوب‌ها در ساختمان آلات موسیقی سیم دار به وفور استفاده شده است.

 

خصوصیات ترموود
خصوصیات ترموود

جذب صدا و تخفیف آن:

همان‌طور‌که چوب باعث انتقال و انتشار صوت می‌شود، قادر به جذب و کاهش شدت آن نیز می‌باشد. چوب‌های سبک صداها را بهتر جذب می‌کنند. نا‌منظم بودن سطح چوب‌ها و همچنین میزان رطوبت موجود در آن‌ها با میزان جذب صدا توسط آن‌ها رابطه مستقیم دارد. هر چه سطح آن‌ها نامنظم‌تر و میزان رطوبت موجود در ساختار چوب بیشتر باشد، خاصیت عایق بودن آن در برابر صدا بیشتر نیز می‌باشد. ترموود به دلیل این که تحت شعاع حرارت قرار می‌گیرد و حدود شش درصد از رطوبت آن از بین می‌رود عایق خوبی در برابر صدا نمی‌باشد اما تا حدودی صدا را جذب خود می‌کند که این نیز یکی دیگر از خواص فیزیکی چوب ترمو میباشد.

خواندن این مقاله
ساخت و تولید ترمووود

هدایت الکتریکی و یا رسانای برق:

یکی دیگر از ویژگی‌ها و یا خواص فیزیکی چوب‌ها، هدایت الکتریکی چوب می‌باشد. میزان هدایت الکتریکی چوب به درصد رطوبت موجود در ساختار چوب بستگی دارد. میزان رطوبت موجود در چوب با درصد رسانایی چوب‌ها رابطه مستقیم دارد، در نتیجه چوب‌های خشک مانند چوب ترمو عایق جریان برق می‌باشند که این ویژگی باعث شده است تا با خیال راحت بتوان از ترموود در دکوراسیون داخلی و چوب نما استفاده کرد. لازم به ذکر می‌باشد که میزان هدایت الکتریکی با وزن مخصوص رابطه محسوسی ندارد.( خواص فیزیکی چوب ترمو )

رنگ و بو:

از دیگر خواص فیزیکی چوب ترمو وود می‌توان به رنگ و بو آن‌ها اشاره کرد. چوب‌های خشک‌تر و همچنین پیرتر رنگ تیره‌تری دارند و همچنین چوب‌های سالم عاری از بوی نامطبوع می‌باشند. رنگ چوب ترمو تیره‌ است، زیرا رطوبت موجود در آن کاهش یافته و حرارت دیده است.

جهت خرید ترموود با تماس ما بگیرید.

شماره تماس: ۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲

جهت استعلام قیمت ترمووود و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید : ۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲
09122987342