انواع چوب نما:

چوب یکی از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین مصالح مصرفی در صنعت ساختمان‌سازی به حساب می‌آید. از این نوع متریال در ساخت ساختمان‌ها، نمای داخلی آن‌ها، نمای خارجی آن‌ها، تزئینات داخلی ساختمان و غیره استفاده می‌شود. از چوب نما می‌توان به چوب‌های سخت، چوب درخت بلوط سفید، چوب‌های نرم، سوزنی برگان مانند درخت صنوبر و غیره اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

نمونه دیگری از چوب نما وجود دارد که از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، این چوب به چوب ترموود معروف است. لازم به ذکر است که ترمووود در لغت به معنی حرارت دادن، اشباع کردن و غیره می‌باشد. در حقیقت چوب ترمو یعنی چوبی که تحت حرارت و بخار در برابر عوامل محیطی مقاوم شده است. این روش تولید ترموود یکی از مدرن‌ترین روش‌ها در تغییر ویژگی چوب ترموود به حساب می‌آید.

‌تغییرات در چوب های مصرفی جهت اجرای آن‌ها در نما: 

چوب‌ها انواع مختلف و متنوعی دارند که برای استفاده از آن‌ها، در نمای داخلی و یا نمای بیرونی ساختمان‌ها تغییراتی باید در آن‌ها صورت گیرد. به عبارت دیگر چوب‌ها ماده‌های زنده‌ای هستند که برای استفاده باید مقاومت آن‌ها را افزایش داد. در واقع اگر چوب‌ها را بعد از این که به الوار تبدیل شدند بلافاصله مورد استفاده قرار گیرند، باعث پوسیدگی، تغییر رنگ، ایجاد شکاف در ساختار آن‌ها خواهد شد. 

در نتیجه افزایش مقاومت آن‌ها و بهبود خواص فیزیکی چوب ترمو یکی از مهم‌ترین رکن‌ها به حساب می‌آیدترمو وود یکی از روش‌های مصرفی و همچنین محبوب در مقاوم‌‎سازی چوب‌ها در برابر تغییرات جوی، رطوبت و غیره می‌باشد. آماده سازی چوب‌ها جهت استفاده شامل مراحل مختلف و متعددی است که می‌توان به برش دادن، فرآیند مقاوم سازی، رنگ زدن، تبدیل آن‌ها به ابعاد مورد نظر، شکل دادن به آن‌ها و موارد دیگر اشاره کرد. 

خواندن این مقاله
ویژگی های چوب ترموود
چوب نمای داخلی
چوب نمای داخلی

عوامل موثر در کیفیت اجرای چوب نما:

در اجرای انواع چوب نما به ویژه چوب‌های ترمو وود باید به میزان مواد اولیه، کیفیت مواد اولیه، میزان حرارت وارد شده به چوب‌ها، انجام دادن عملیات ترمو با کیفیت بسیار بالا و غیره اشاره کرد. لذا شرایط آب و هوایی محل زندگی در کیفیت چوب‌ها نیز تأثیر گذار است. اگر عملیات ترمو با کیفیت و با توجه به استانداردهای لازم طی شود، چوب بعد از گذشت مدتی ترک نمی‌خورد و تغییر شکل نمی‌دهد.

از عوامل مهم در اجرای چوب نمامی‌توان به روش برش دادن چوب‌های مصرفی، نحوه پیچ کردن آن‌ها، محل پیچ کردن و یا فاصله پیچ‌ها نسبت به هم، استفاده از چوب‌های زیرساز و کیفیت چوب‌های مصرفی، کیفیت و جنس پیچ‌های مصرفی، تمیزی و ظرافت انجام کار، اندازه گیری دقیق، ضخامت چوب‌ها و همچنین پروفیل‌ها و موارد دیگر اشاره کرد.

مقاومت چوب نما در برابر عوامل مخرب:

عوامل مخربی وجود دارد که چوب های استفاده شده در نما را تحت شعاع قرار می‌دهد. در حقیقت عوامل مختلفی چون باران‌های اسیدی، سرد شدن و گرم شدن ناگهانی هوا، یخ زدگی، اشعه یو وی نور خورشید در کیفیت و ساختار چوب نما تأثیر گذار خواهد بود.

اشعه یو وی نور خورشید در چوب‌های استفاده شده در نمای داخلی ساختمان‌ها و همچنین نمای خارجی آن‌ها به شدت تأثیرگذار است. اشعه یو وی باعث تغییر رنگ چوب نما خواهد شد که برای جلوگیری از تغییر رنگ آن‌ها می‌توان برای رنگ کردن آن‌ها اقدام کرد. رنگ کردن چوب‌ها با استفاده از رنگ‌های ویژه و منحصر به فرد انجام می‌شود. حتی می‌توان آن‌ها را با استفاده از روش‌های اشباع در روغن‌های مخصوص غوطه ور کرد. 

چوب نما در نمای داخلی
چوب نما در نمای داخلی

استفاده از چوب نما در قسمت‌های مختلف ساختمان:

از چوب نما می‌توان برای نمای خارجی ساختمان جهت ایجاد انواع درب‌های ورودی و یا خروجی مانند درب پارکینگ و غیره، اجرای نمای بیرونی ساختمان، ایجاد پنجره‌های ایجاد شده در نما، ایجاد آلاچیق، ایجاد و اجرای روف گاردن (Roof Garden) استفاده کرد.از چوب ترموود ایرانی تحت هیچ شرایطی برای این مصارف نباید استفاده کرد.

خواندن این مقاله
ویژگی های چوب ترموود ایرانی

انواع کاربرد چوب ترمو در ساختمان

از کاربردهای چوب ترموود در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها می‌توان به اجرای کفپوش‌های چوبی، نرده‌های چوبی، اجرای کابینت‌ها، اجرای اپن، استفاده از چوب نما در راه پله و ایجاد پله‌ها، استفاده از آن‌ها در تزیین دیوارهای داخلی ساختمان و موارد دیگر اشاره کرد. ناگفته نماند که چوب نما استفاده شده در قسمت بیرونی و یا خارجی ساختمان‌ها عایق بسیار خوبی برای گرما و سرما می‌باشند.

استفاده از چوب نما در نمای داخلی ساختمان:

برای استفاده از چوب ترمووود می‌توان از آن‌ها به دسته‌های پوشش‌های چوبی، تیغه‌های جدا کننده چوبی و کارهای چوبی تزیینی تقسیم‌بندی کرد. پوشش‌های چوبی از گذشته‌های بسیار دور در مناطقی که چوب‌های مرغوب و فراوان در دسترس بوده است قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها از جمله کف، بدنه و سقف آن را با استفاده از چوب می‌پوشانده‌اند. امروزه چوبنما به عنوان پوشش چوبی به شکل‌های مختلف تولید شده است که شیوه استفاده از آن‌ها گوناگون می‌باشد.

کاربردهای چوبنما در ساختمان

پوشش‌های چوبی تحت عنوان کف پوش‌های الواری، کف پوش‌های نواری، پارکت‌ها و بلوک های چوبی ایجاد شده‌اند. درب و پنجره‌های چوبی از دیگر موارد استفاده از چوب نما در داخل ساختمان محسوب می‌شود. چوب‌های مصرفی در اجرای درب و پنجره‌ها اغلب از نوع چوب درختان کاج، صنوبر و غیره می‌باشند که کاملاً خشک بوده و فاقد هرگونه شیره گیاهی هستند. این نوع چوب‌ها اغلب چوب ترمو می‌باشند.

تیغه‌های جداکننده چوبی از دیگر موارد استفاده از چوب‌ها می‌باشد که وظیفه اصلی آن‌ها تقسیم فضاهای داخلی ساختمان مورد نظر خواهد بود. ناگفته نماند که اجرای ستون‌های چوبی در نمای داخلی ساختمان‌ها به دقت نظر بالایی نیاز دارد. ستون‌ها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. از دیگر موارد استفاده از چوب ترموود نما در نمای داخلی ساختمان‌ها اجرای تزئینات خواهد بود. چوب‌ها را می‌توان برای اجرای نرده‌ها، کمدهای دیواری، دکورهای توکار و موارد دیگر استفاده کرد.

جهت خرید ترموود با ما تماس بگیرید.

شماره تماس:

۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲

09903732380

 

جهت استعلام قیمت ترمووود و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید : ۰۹۱۲۲۹۸۷۳۴۲
09122987342